Monday, December 04, 2006

Schimbul de experienta

17 ani oamenii din administratia centrala si locala s-au plimbat pe bani publici in tari dezvoltate carevasazica sa faca schimb de experienta - as fi multumit si sa capete experienta, know-how, dar ei s-au dus boi si s-au intors bizoni, ceea ce sunt si acum. Vreau sa ma refer aici tot la problemele de trafic in Bucuresti si pe drumurile 'nationale'. Oare este atat de greu pentru niste manageri de administratii sa vada cum se organizeaza traficul intr-un oras si in afara acestuia? Dau exemplul Vienei, unde masinile pleaca de la stop si merg intr-o coregrafie perfecta pana la iesirea din oras, eu am mers si nu am prins decat un stop din zece si am iesit in 10 minute la prima autostrada. Inteleg ca Bucurestiul are strazile facute tembel de la inceput si nu exista ring-uri ci tot traficul este directionat prin centru (dar aici este si idiotenia celor care numai pe Magheru stiu sa mearga la iesirea de la serviciu), dar de exemplu in Bucuresti benzile sunt prea late .. oricum nu se respecta .. in Viena benzile sunt cat o masina si oglinzile ei .. pentru cine nu a mers i se pot parea stramte, dar sunt atat ca in loc de trei benzi imense ale celebrei intrari dinspre autostrada A1 in cartierul Militari sa incapa patru benzi, din care una se poate face parcare platita cu ora.

Oare este atat de greu sa se cumpere vopsea reflectorizanta? Fac eu o fabrica si vand 1000litri de vopsea sau cat e nevoie sa vezi si tu noaptea liniile de pe jos, in Bucuresti dar mai ales in afara. E atat de greu sa presemnalizezi directiile de mers inainte cu 100 de metri de intersectie cu sageti inainte-stanga-dreapta, sa prelungesti benzile cu linie punctata prin intersectie ca sa stie bizonul cum sa se incadreze in fata la Atheneu cand vine dinspre Calea Victoriei sau in Piata Universitatii la rondul cu 'ceasul integrarii'?

Este atat de greu sa pui niste indicatoare cu 'Centru' la principalele intrari in Bucuresti, cum exista in toate orasele mai putin in capitala? Este greu sa urmaresti un pic pattern-urile de trafic si sa vezi ce trebuie sa schimbi - de exemplu sa modifici prostiile de semafoare din Piata Victoriei - nu ma las pana fac ceva cu acelea - cred ca se gandesc la ceva ca tot mai des le pun pe galben intermitent si se mira de ce merge mai bine asa, ca inainte, fara semafoare.

Am facut de curand, pentru a cincea oara, drumul Bucuresti-Viena si retur bineinteles. De fiecare data la intoarcere imi vine sa emigrez. Toata logica se termina la intrarea in Romania si incepe prostia. Un drum 'european', care vrea sa transporte TIR-uri si autoturisme de la un capat in altul al tarii trebuie gandit un pic, doar un pic. Oare de ce vor nebunii astia (ca mine) sa mearga intr-o zi de la Viena pana in Bucuresti? De ce s-or grabi, de ce or avea nevoie de depasiri, ia sa-i oprim noi sa le dam amenzi, zic politistii de pe traseu, care stau la post (a se citi panda) cu radarele. Cand le explici ca trebuie sa asigure si siguranta circulatiei dar si fluidizarea acesteia se uita la tine parca esti extraterestru si ca comentezi in loc sa marchezi amenda. In schimb nu dau amenzi la carute, la dacii antice care merg fara faruri si care merg cu 40 la ora pentru ca merg de la soacra la cumnat intre doua sate pe drumul 'european', camioane care isi dau duhul cand apare o panta mai mare de 10 grade sau pun frana parca n-au frane cand este rampa (vale) la fel mai mare de 10 grade, nu vad ca liniile continue sunt puse prost, acolo unde poti depasi sunt si acolo unde nu poti depasi nu sunt. Vreau sa spun ca se pot optimiza si drumurile 'europene', asa cum sunt ele acum, fara largiri, doar cu unele masuri de fluidizare prinse intr-un proiect al fantomaticii institutii numite Administratia Nationala a Drumurilor - care cred ca spune: 'noi n-avem de-a face cu fluidizarea, noi ne asiguram sa nu fie gropi (sac), cu traficul este responsabila politia rutiera' - si poate au dreptate, poate tot la Politia Rutiera sa stea in responsabilitate un astfel de proiect. E asa de greu sa iei o masina si sa faci E-ul de la Nadlac la Bucuresti intr-o luna si sa vezi care sunt tampeniile care se pot remedia. Ca de 10 ani de cand merg eu pe acolo nu s-a imbunatatit nimic. Si pot fi puse semne de viteze maxime (inainte de curbe) si minime (pe locurile de fluidizare, dar eu as propune ca pe E sa nu se mearga cu mai putin de 50km pe ora, bineinteles in afara oraselor prin care suntem obligati sa le vizitam), si se pot regandi liniile continue, se pot da amenzi pentru mersul incet, pentru depasirile neregulamentare mai repede decat pentru viteza, si se pot face multe, nu vreau sa le fac eu proiectul, ci vreau doar sa le trezesc initiativa, pentru ca pana vom avea autostrada ca-n Europa mai trec 5 ani in care nu vom mai putea circula nici in Bucuresti dar nici pana la granitele 'deschise'.

No comments: