Wednesday, July 14, 2010

Cu bicicleta in Bucuresti

Cati romani au fost la Amsterdam, cati la Viena? Pai in ultimii 5 ani foarte multi pentru ca exista low cost, exista masini si nu in ultimul rand ne mai "culturalizam" si noi .. pai se poa'

Indiferent cum si de ce, romanii au vazut occidentul si incet incet parca se lipeste si ceva din civilizatia de afara. Sper si eu ca daca a vazut ca nu se scuipa guma (si in general nimic) pe strada, poate face si romanasul nostru asa. Intelegeti ideea, sa preluam lucrurile bune pe care civilizatii aia de afara (nu ca ar fi fara de pacate) le fac de la al doilea razboi mondial incoace.

Asa ca a izbucnit si la noi mania bicicletelor, de anul asta (2010) pot sa spun. De ce manie? Hai sa-i spunem mai frumos - moda. Si stiti bine ca in Romania cand apare o moda, se transforma in manie :) Intre 2005-2008 sa spunem ca erau doar biciclisti inveterati, pe langa cei obisnuiti (ca la tara, foarte sanatos) sa mearga cu bicicleta peste tot, au aparut si biciclisti de ocazie, cu MTB-uri, care ieseau cu baietii la niste ture spre munte. In 2009 au aparut pistele de bicicleta in Bucuresti, apoi s-a dat drumul in parcuri cu bicicleta.

In 2010 este deja mania bicicletelor, toata lumea isi ia bicicleta, dealerii de bicle castiga, incepe aglomeratia in parcuri in weekend, incep sa apara accidentele de bicicleta (ori ca cade prostul care nu stie sa mearga ori ca da peste un copil ca nu stie sa puna frana). Ca sa nu mai vorbim de fenomentul "low-riders" care a prins extraordinar la copii de 10-15 ani.

Ce-i bine in asta? Pai mersul pe bicla e sanatos, faci miscare, e mai usor decat sa alergi, te relaxezi, socializezi. In cazuri extreme in care o folosesti si sa mergi la serviciu, poluezi si mai putin.

Ce-i rau in asta? Ca orice exista si reversul medaliei. In primul rand aglomeratiile de biciclete in si in jurul parcurilor, impresia de a fi stapan pe alei si trotuare (cand de fapt un biciclist trebuie sa stie sa foloseasca drumurile publice, alaturi de masini si camioane). Odata cu rental-urile gratuite sau oricum ieftine de bicle din parcuri au inceput sa mearga cu bicla oameni care nu stiu sa mearga pe bicicleta si prin urmare riscul de accidente (cade sau da cu bicla peste altcineva).

Concluzia? Mai avem mult pana sa ajungem (cu mersul pe bicicleta) pana laViena sau Amsterdam. Mai avem de construit piste, semafoare speciale, parcari speciale (nu numai furci pentru zece bicle ci parcari de sute de bicle) mai avem de invatat sa mergem cu bicla si pe trotuar si pe sosea, sa fim civilizati si sa respectam pe ceilalti (ceea ce se observa din traficul bucurestean ca nu invatam neam sa facem).

No comments: